2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. mt46
6. iw69
7. kvg55
8. laval
9. zahariada
10. kunchev
11. reporter
12. djani
13. getmans1
14. leonleonovpom2
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. iva971
10. vesonai

Прочетен: 2075 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 06.08.2018 19:19

„Държавата“ (1850)
· Държавата е фикцията, чрез която всеки иска да живее за сметка на всички останали.
„Законът“ (1850)
· След като естествените склонности на човечеството са толкова лоши, че се налага да му бъде отнета свободата, как е възможно тогава организаторите да имат добри склонности?
· Изобщо не мога да си представя как братството може да бъде въведено със закон, ако свободата не е разрушена със закон и правосъдието не е потъпкано със закон.
· Социализмът обърква разграничението между правителство и общество.
· Трудът сам по себе си е тегоба, а тъй като човекът по природа бяга от тегобите, следва – и историята го доказва – че навсякъде, където ограбването изисква по-малко усилия от труд, то преобладава и никаква религия или морал не е в състояние да го спре.
· Щом онеправданите класи си извоюват политически права, първата мисъл, която ги спохожда, не е да сложат край на ограбването (това предполага просветеност, каквато те нямат), а да организират репресивна система срещу другите класи, която се обръща и срещу самите тях.
· Протекционизмът, социализмът и комунизмът са едно и също растение в три различни етапа от растежа си.
· О, мерзавци, вие, които се смятате за толкова велики, а човечеството затъй нищожно, реформирайте самите себе си! Тази задача е остатъчна за вас.
· По света има прекалено много велики хора, прекалено много законодатели, организатори, наставници на обществата, народни водач, бащи на нацията и т.н. Прекалено много хора се поставят над човечеството, за да господстват над него, твърде много хора смятат, че работата им е да го управляват.
· Когато Законът и Моралът си противоречат, гражданинът се изправя пред жестокия избор или да се откаже от представата си за Морал, или да престане да спазва Закона.
· Иска ни се Законът да е не само справедлив, но и човеколюбив. Не ни задоволява той да гарантира на всеки гражданин свободно и мирно прилагане на способностите му в интерес на неговото физическо, интелектуално и нравствено развитие, изискваме от закона да облива нацията в благоденствие, образование и нравственост. Това е съблазнителната заблуда на Социализма.
Фредерик Бастиа (1801-1850) е ранен капиталистически икономист и френски писател на класическия либерализъм, предвестник на съвременните разбирания за държава, образование и стопанска етика. Противник е на получилия популярност след Февруарската революция социализъм. Според него тезите на социалистите са погрешни, обяснявайки на французите как социализмът неминуемо деградира в комунизъм. Бастиа придава особено голямо значение на планово-координиращата функция на свободния пазар – теза, превърнала се 50 години по-късно в основна тема на Австрийската школа, защото във философски план той е бил силно повлиян от съчиненията на Адам Смит и от големите френски икономисти на свободния пазар Жан-Батист Сей, Франсоа Кесне, Дестют дьо Траси, Шарл Конт, Ришар Кантийон (който всъщност е роден в Ирландия, но емигрира във Франция) и Ан Робер Жак Тюрго. Всички тези имена предшестват и насочват развитието на Австрийската школа, разработвайки всъщност първи модерните и днес концепции, че пазарът е динамичен, съперничащ си процес, еволюцията на парите при него е в основата на субективната теория на ценностите, а контролът върху цените от правителството посредством икономическа намеса е безполезен и глупав. Бастиа е предвестник на съвременните разбирания за данъци, държава и политика, капитал, инвестиции в образованието и стопанска етика. Неговите идеи ясно се проследяват в теориите на Лудвиг фон Мизес и на двама Нобелови лауреати на ХХ век - Джеймс Бюкенан и Фридрих фон Хайек.
---
2005 (1850); Законът; издател: Мак; ISBN 9549154149
2008 (1850); Държавата; издател: Изток-Запад; ISBN 9789543214167
---
Фредерик Бастиа. Откъс от есето „Законът“:
СОЦИАЛИЗМЪТ Е ЗАКОННО ОГРАБВАНЕ
http://nbrakalova.blog.bg/politika/2018/07/29/socializmyt-e-zakonno-ograbvane.1619787
Тагове:
Свободи и човешкото общество
ХОМОСЕКСУАЛНАТА ПРОПАГАНДА В ИЗКУСТВОТО
© Дисидентът Глеб Павловски провалил дем...
Идин поздрав:)
Прозрял го е още тогава! :)
Това е казано много точно. Не знам дали е утешително, че преди повече от 100 години проблемите са били същите или означава, че хората-управляващи са непоправими.
Много хубав постинг.:)
Това е казано много точно. Не знам дали е утешително, че преди повече от 100 години проблемите са били същите или означава, че хората-управляващи са непоправими.
Много хубав постинг.:)
Не мисля, Кати, че между управляващите и останалите хора има особена разлика, особено ако първите произлизат от онеправданите класи, както визира Бастиа. Човешкото естество е еднакво на всички. Разликата е, че у някои то е култивирано, у други има дори духовна надстройка. Революциите, войните и периодите след тях дават изобилни примери. В мирно време, нещата са по-овладени, но коренът е все същия. Така поне ми изглежда на мен. Приятно ми е, че си харесала цитираните мисли на Бастиа.
Властта не е за всеки.
Съгласна съм с теб, че в мирно време нещата са по-овладени.
Властта не е за всеки.
Съгласна съм с теб, че в мирно време нещата са по-овладени.
властта и парите са сериозно изпитание за човешкия характер и същност. Някои се провалят жалко, други – драматични. Обстоятелствата около властта и материалните възможности често изненадват човека и го показват пред другите и на самия него в съвсем неочаквана светлина и образ. В този смисъл управляващите си остават част от останалите хора, особено днес, когато разпадането на йерархиите и "демократичната" заблудата за възможността (дали не и правото!) всеки да участва в управлението води до смехотворни, но и трагични резултати. Лошото е, че последиците не засягат само провалилата се личност, но и в много по-голям мащаб се отразяват на далеч повече хора.
Колкото до морала, понеже същността на понятието се е размила във времето, той по-скоро буди усмивка у мнозина. Те считат, че той най-вече трябва да бъде проявяван спрямо тях, а не толкова да засяга личната им съвест по отношение на другите. Случва се обаче и парадокса провалилият се управник да излезе от управлението доста по заможен… :) …
Бастиа, осъзнал в дълбочина нещата, ги формулира кратко и красноречиво, нещо, което, разбира се, на мен трудно би ми се отдало :)

2. Н.В. Цар Симеон ІІ - личен сайт
3. Царство България
4. Изгубената България
5. За стария български правопис
6. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
7. Стара София
8. Европейски кралски династии
9. Das Herzogliche Das Herzogliche Haus Sachsen-Coburg und Gotha
10. Н.В. Цар Симеон ІІ - генеалогия и...
11. tretrooper
12. bolg
13. kordon
14. sulla - Ъплоуднати постинги за делитване
15. Консерватизъм
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Петър
18. deathmetalverses
19. Национален светоглед
20. Блог „Аристокрация БГ”
21. Относно царските имоти
22. Велики учени за вярата си в Бога
23. Погубените 1945. "Народният съд" - непубликувани фотографии на Т.Славчев
24. Декомунизация
25. Владетелски двор на Третото Българско царство
26. alexanderherzdorf
27. Славимир Генчев
28. tvmreja