2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. iw69
6. varg1
7. leonleonovpom2
8. planinitenabulgaria
9. wonder
10. rosiela
11. sekirata
12. missana
13. panazea
14. getmans1
2. hadjito
3. lamb
4. siainia
5. iw69
6. kvg55
7. missana
8. kunchev
9. sekirata
10. savaarhimandrit

Прочетен: 895 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.06.2022 23:30

Димитър Бочев, 04.06.2022
В „Дневниците” си Макс Фриш стига до извода, че за писателя словото е себеотбрана. Аз бих добавил, че често това е единствената себеотбрана, до която един писател има достъп – с други оръжия той не разполага, той няма (пък и не иска да има) административна власт, не може и по комисарски с пръст на спусъка да тръгне да се брани. Само една гола духовност му е останала под ръка, а това го прави уязвим на битово равнище. Собственото му слово му създава приятелите и почитателите – собственото му словото му създава и враговете. Естествено е собственото му слово да му обезпечи и защита. А и аз имам от какво да се защитавам – поне като гражданин и публицист. Авторството ми е охулено, обсипван съм всекидневно в мрежата с тежки и по моему несправедливи обвинения. Стигна се дотам, както правеха това комунистическите телохранители на правата вяра, да ме нарочат за предател на родината и враг на народа, поставил перото си в услуга на чужди и враждебни на отечеството ни любезно сили. Всички тези обвинения са предизвикани не на последно място от медийните ми изяви – включително и от публикуваните ми и в този форум есета. Есета, които са моралистични по дух и смисъл, а това предполага и авторовото ми себеразкриване чрез тях като гражданин – не можеш да морализираш, без да дефинираш собствената си морална платформа. Не очаквам, разбира се, гражданската ми позиция да бъде споделена от всички. Дори не го и желая – всеобща ли е една гражданска позиция, тя става съмнителна. Още от антични времена творците никога не са преповтаряли водещите обществени настроения, а са им противопоставяли собствения си морален кодекс. Правили са го (правят го и до днес) със съзнанието, че разномислието не подкопава, а обогатява битието, докато единомислието обезсмисля, превръща всяка себеизява в конюнктура.
И така, в случая става дума за Русия, погледната през призмата на войната (именно война, а не военна операция!) в Украйна. Обстоятелството, че в моите очи тази война е престъпна имперска агресия на един разбеснял се кремълски деспот, кагебист и фашизоид срещу свободата и независимостта на една съседна страна, ме превърна в очите на немалко мои читатели в нацист и враг на братска (според тях братска – не и според мен) Русия. Моя антикомунизъм опонентите ми интерпретират автоматично като нацизъм. Докато според мен, достоверен ли е, един антикомунизъм е по своята органика и антинацизъм. Аз съм принципно против насилието на институцията над личността, все едно дали това насилие е въдворявано в името на комунизма, на фашизма, национализма или дори на християнството. Ето защо моят антикомунизъм ме води логично и дори неминуемо до антинацизъм – друг, заобиколен път няма. И никакви хули, че видите ли, аз съм български шовинист, който мрази руския народ, не приемам. Преди всичко, защото и аз като Георги Марков се питам в услуга на кои нечисти и користни цели са били сторени през вековете и хилядолетията всички онези колосални злодеяния, за които авторите им ни уверяват, че са ги сторили в името на род, народ, родина, че и за благото на цялото прогресивно човечество. Защото според мен не народите и дори не родините са за обичане – за обичане са само конкретните личности, за обичане е не колективният, а индивидуалният човек, съчовекът – не и целокупното човечество. Въпреки че преди дълги десетилетия един наш сатирик заяви в дебрите на комунизма, че предпочита абстрактния хуманизъм пред конкретния сталинизъм, аз предпочитам да конкретизирам и персонализирам хуманизма – така, както са конкретизирани и персонализирани, адресирани до конкретни човеци злодействата на една или друга идеология. Конкретиката на злото предполага съответно конкретика и на доброто.
Само през последния век и половина Русия два пъти (1885 и 1913 г.) е подстрекавала съседите ни да ни нападат в гръб и още два пъти (1915 и 1944 г.) сама ни е нападала по този вероломен начин. При което последната ѝ агресия завършва с въдворяване на родна земя на съветския тоталитаризъм – единственото робство, в което ние, българите, сме робували. Явно без да сме си доробували и до ден днешен – редовно полаганите пред Паметника на съветската армия в сърцето на столицата и пред хилядите пръснати по градове и паланки подобни мемориали ритуални венци подсказват, че още ни се робее. А паметниците са деликатна материя – те са не само свидетели на националното ни минало, а и пътепоказатели към националното ни бъдеще. Казано по-откровено, с каквито паметници накичим националното си битие днес, такъв живот ще живеем утре. В суровата сянка на паметниците на нашите двойни (руски и съветски) поробители демокрация не вирее – вирее само мракобесие. Мракобесие, обезпечено и обезсмъртено от подобни монументи.
И за да не прозвучи всичко споделено антируски, с ръка на сърцето ще призная, че и аз си имам своя собствена, съкровена, обичана и тачена Русия. Нейното местожителство не е териториално, не е и политическо – нейното местожителство са страниците на Лермонтов и Достоевски, на Чехов, Есенин, Бунин, Булгаков, Бабел, на Бродски, на Пастернак, на Бердяев, на Набоков и дори на руските националисти Солженицин и Тютчев. Някои от техните сюжети (онези, които непроницаемата партийна цензура допусна навремето до погледа ми) са придружавали неотлъчно юношеството ми, други, оцелели, въпреки цензурата, придружават днес с унаследената преданост старостта ми, но всички те са само условно, само донякъде руски – дотолкова, доколкото са сътворени на руски език. Като светоусещане обаче, като формат и душевност те са общочовешки. Тези удивителни писатели и поети са едно изключително малцинство, една изключително тънка прослойка от руското общество. Което като цяло е не дори безразлично, а враждебно към тях. Всички тези творци битуват биографично в една дълбока вътрешна емиграция, която по отчужденост не отстъпва на външната. „В стране своей я словно иностранец” – изповяда през тъга Есенин. Дори фактът, че и петимата руски нобелисти за литература са имали сериозни конфликти с партийната цензура, а трима от тях дори са прогонени от родината си в доживотно изгнание, говори сам по себе си.
Ето, тези творци, техните живописни сюжети и техните горчиви лични съдби носят в духа си моята Русия. Но техните портрети, портретите на моята любима Рус аз така и не видях по многобройните сборища на българските русофили. Там видях портрети само на техните палачи: видях портрета на Путин, портрета на Ленин, портрета на Троцки, портрета на Сталин дори. И друго видях: настървението, с което тези екзалтирани русоиди горят и тъпчат знамената на Европейския съюз и на САЩ и развяват руския национален флаг. Целият този парад на пошлостта и кича, на гъстата класово-партийна ненавист и на милитаризирания революционен бяс бе придружен от онези незабравени и до днес будьоновски маршови песни, които възвестиха преди век най-колосалното зло на всички времена – комунизма. И които аз никога няма да запея!…
Димитър Бочев е роден през 1944 г. Следва философия в СУ „Климент Охридски”. Многократно е арестуван от Държавна сигурност за другомислие, два пъти е изключван от университета. През 1972 г. напуска нелегално страната и се установява в Западна Германия, където получава политическо убежище. Работи като редовен извънщатен сътрудник на „Дойче Веле”, където си дели есеистичните понеделници на българската емисия с писателя Георги Марков. От 1975 г. е програмен редактор в българската редакция на Радио „Свободна Европа”, където отговаря за културно-публицистичната програма „Контакти”. През 1976 г. е осъден задочно на 10 години затвор. Присъдата е отменена от Върховния съд в София през 1992 г. Автор на книгите: „Междинно кацане”, „Генезис ІІ”, „Синеокият слепец”, „Хомо емигрантикус”, „Несъгласни думи” („Хермес”, 2016) и др.
Източник:
Жертвите от Украинска страна вече са над...
Урките вече не искат да воюват за интере...

2. Н.В. Цар Симеон ІІ - личен сайт
3. Царство България
4. Изгубената България
5. За стария български правопис
6. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
7. Стара София
8. Европейски кралски династии
9. Das Herzogliche Das Herzogliche Haus Sachsen-Coburg und Gotha
10. Н.В. Цар Симеон ІІ - генеалогия и...
11. tretrooper
12. bolg
13. kordon
14. sulla - Ъплоуднати постинги за делитване
15. Консерватизъм
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Петър
18. deathmetalverses
19. Национален светоглед
20. Блог „Аристокрация БГ”
21. Относно царските имоти
22. Велики учени за вярата си в Бога
23. Погубените 1945. "Народният съд" - непубликувани фотографии на Т.Славчев
24. Декомунизация
25. Владетелски двор на Третото Българско царство
26. alexanderherzdorf
27. Славимир Генчев
28. tvmreja