Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2017 17:23 - СВОБОДА, ИКОНОМИКА И ХРИСТИЯНСТВО
Автор: nbrakalova Категория: Политика   
Прочетен: 11480 Коментари: 13 Гласове:
7

Последна промяна: 29.07.2017 20:28

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Интервю с професор Леонард Лиджио *

Професор Леонард Лиджио е заслужил учен в Института за хуманитарни изследвания на университета “Джордж Мейсън”, САЩ и изпълнителен вицепрезидент на фондацията за икономически изследвания “Атлас”. Сферата на познанията му включва правна история, юриспруденция, икономика и право.

БИХТЕ ЛИ СПОДЕЛИЛИ НЯКОИ ОТ ВАШИТЕ РАЗМИСЛИ ЗА ВРЪЗКАТА МЕЖДУ РЕЛИГИОЗНАТА И ИКОНОМИЧЕСКАТА СВОБОДА С НАС?

Разбира се. Преди всичко, аз имам щастието да имам добра подготовка по история, започвайки с античния свят и познания на библейските текстове и след това познания на текстовете на християнските отци. Сблъсквайки се с някои от твърденията на съвременни теолози-освободители аз се върнах назад и открих, че те не ползват акуратно писанията на юдейските и ранните християнски писатели и, също така, те изваждат нещата извън контекста. Едно от големите оплаквания на късните еврейски писания и християнските писания е за въздействието на събирачите на данъци върху хората. Събирачите на данъци са били хора, които са имали много пари – те са имали големи доходи, така че по-голямата част от критиките са към събирачите на данъци, които са станали богати, именно защото са били събирачи на данъци. Това не са критики към богатството, изкарано на пазара, богатство, изкарано чрез нормални, естествени сделки, чрез размяна; това е критика на отнемането, извършвано от събирачите на данъци и от факта, че те са правили големи печалби. И в последната част на евангелията от Стария завет през Елинския период и след това в Римската ера, която е Християнска ера, това е, което е критикувано. Това е продължило, когато Римската империя развива своята данъчна система. Римската империя страда от факта, че нейното правителство е твърде голямо – твърде много военни и твърде много бюрократи. Резултатът е, че римската империя започва да стагнира и в края на краищата да запада. Но те имат всички тези длъжностни лица, на които са искали да плащат, така че до времето на трети век римското правителство създава много подробни начини за събиране на данъци, които основно са замислени да накарат всички да стоят в същия район, на същата работа, и да плащат същите данъци като техните бащи. Те са имали всичките тези служители и те са искали да имат пари, за да им плащат. Икономиката е била смазана от това; те са изстисквали огромни средства от това и в християнските писания намираме много оплаквания за това. Отново, оплакванията са относно събирачите на данъци – правителството на практика прави богатите отговорни за данъците на техните съседи; ако съседите избягат или изчезнат, богатите трябва да платят техните данъци. Те са били смазани от тези армии от събирачи на данъци и църковните отци са писали усилено срещу това, казвайки, че отнемането на богатство от хората е в действителност форма на грях от страна на правителството. Така че имаме от началото на този въпрос, за икономиката и религията много написано от християнските отци, което не е било забелязвано и третирано; хората не са много наясно с икономическата история на Римската империя, така че има много неща, които хората трябва да знаят. Резултатът е, че хората са доста бързи и неясни в това, което казват по въпроса. Когато стигнем до следващите векове, след период на упадък, има съживяване на търговията; съживяване на производителността в Европа; съживяване на паричната икономика; сечене на добра монетна система.

Резултатът е дискусия относно това съживяване сред философите и теолозите, защото това ново богатство, това съживяване на търговията и производството, също така означава съживяване на интелектуалните интереси. Това, което е било малки училища във всеки град, свързани с катедралите, сега стават важни университети и така ние имаме възникването и издигането на университетите от това новосъздадено богатство. Дискусиите по въпроси относно богатството и търговията, относно видовете инструменти, които са използвани, като кредитни писма, полици и прочие, са били в повечето случаи много позитивни по отношение на обикновените сделки и критични, разбира се, към всеки, който извършва кражба или обсебване или нещо негативно. Има морална критика на лошото поведение, но не на нормалното икономическо поведение. Когато стигнем до 16 и 17 век има дори още по-голяма дискусия, сега и в католическите и в протестантските писания – и католическите и протестантските писания са много критични към растежа на правителството, който се случва по това време; проблемът на данъчното облагане, сумата, тежестта на облагането на хората и проблемите, които то създава. Много философи, пишещи в Испания, виждат ефекта на голямата правителствена бюрокрация, разрушаваща икономиката и разрушаваща гражданското общество и са писали критично за това. В северноевропейските страни има същия критицизъм на тези неща, така че има цяла история на тази тясна връзка между религия и икономика. По времето, в което стигаме до 18 век и по-специално в Шотландия – т.нар. Шотландско просвещение – няколко от хората, преподаващи в университета в Глазгоу или университета в Единбург, които са били големи центрове на презвитерианската мисъл, основават модерната икономика, най-важният от които е Адам Смит. Така че имаме много силна връзка при писането на икономически текстове и после, в голямата си част, когато икономиката е преподавана през 18 и 19 век в университета, тя е преподавана от професори по морална философия. Винаги е имало силна връзка между тях. Има, през 19 век, растеж на един вид от тесния утилитариански аспект на икономиката, който няма никаква връзка с религията, но той е много ограничена и безплодна форма и е извън преобладаващото течение на развитие на икономиката. 

ИМА ЛИ ПРИЧИННА ВРЪЗКА МЕЖДУ РЕЛИГИОЗНАТА И ИКОНОМИЧЕСКАТА СВОБОДА? ДАЛИ ГОЛЕМИТЕ ПРАВИТЕЛСТВЕНИ БЮРОКРАЦИИ ВОДЯТ ДО ОГРАНИЧАВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКАТА СВОБОДА?

Аз мисля, че те наистина водят до влошаване на религиозната свобода и на икономическата свобода. Също така, липсата на разбиране на нашата религиозна традиция е обикновено свързана с хора, на които им липсва разбиране за нашата икономическа традиция; така че западането на тези идеи е това, което води до растеж на голямо правителство. И в същото време растежът на голямо правителство от своя страна по-нататък подкопава религиозната и икономическата свобода. 

ЗАБРАВИЛО ЛИ Е НАШЕТО ПОКОЛЕНИЕ ТАЗИ ВРЪЗКА?

Да, така мисля. През последните 50 години има намаляващо разбиране на нашите религиозни основи и на важността на религията в целостта на нашия граждански живот, което е повлияло на това как разглеждаме въпросите на обществената политика и им даваме различни анализи в сравнение с периода на предишните 150 години на съществуване на САЩ. От бащите-основатели до средата на 20 век религиозните основи означават, че въпросите на публичната политика се разглеждат с по-фундаментално разбиране на човешката природа и това, което е възможно. В последния половин век сме подчинени на хора без тази основа, които следователно без да разбират човешката природа са мислели, че е възможно – да бъдем по-точни, на които им липсва осъзнаване на първородния грях – и следователно са мислели, че всички утопични неща могат да се случат и че хората могат да се трансформират без дълбока промяна на техния характер или тяхното поведение. Ние сме страдали много от лоша публична политика заради тази ситуация. 

ИМА ЛИ ЛЕКАРСТВО? ОПТИМИСТИЧНА ИЛИ ПЕСИМИСТИЧНА ВИЗИЯ ЗА АМЕРИКАНСКОТО БЪДЕЩЕ ИМАТЕ?

Не съм сигурен за бъдещето. Има елементи и на двете. Има елементи на западане и има елементи на прогрес. 

КАКВИ СТРАТЕГИИ БИХТЕ ПРЕДЛОЖИЛИ ЗА ПРОМЯНА?

Мисля, че нещата са се влошили и някои хора са наясно с това и това е възможност да опитаме и да работим с тях и да ги накараме да работят, за да обърнат тези политики. За съжаление, нещата са се влошили толкова много, че са привлекли много от вниманието на хората, което е липсвало или, по инерция, просто е игнорирало какво е ставало преди. Сега те виждат последствията от това и те не могат повече да седят и да ги игнорират, което е обещаващ знак. 

КАКВИ УРОЦИ ОТ ИСТОРИЯТА СА НАЙ-ЦЕННИ СЕГА, НО СА НАЙ-ПРЕНЕБРЕГВАНИ ОТ НАШЕТО ПОКОЛЕНИЕ?

Няма лек срещу непознаването на историята... един важен въпрос е как Евро-Американският свят е станал свободен и богат. Това е голям въпрос; сами преди три години Нобеловата награда беше спечелена от Дъглас Норт, който преподава в университета Вашингтон в Сейнт Луис. Той спечели Нобелова награда по икономика, но той е историк – той спечели за своята работа по икономическа история. Той се е опитвал много пъти да обобщи това необичайно развитие – защо само на Запад хората са постигнали свобода и благотворен живот – икономически, по отношение на здравето и други аспекти, и той вижда това като резултат от религиозните идеи на Запада. Тези западни религиозни идеи, това са християнските религиозни идеи, които подчертават тази част от посланието на Христос за върховенството на духовното и религиозното над политическото и че политическото не е с най-голяма важност, а че идеалите и целите на човека произлизат от духовната и религиозната страна. Това произхожда от сблъсъка на Христос с фарисеите и монетата с образа на Цезар; да се отдаде на Цезар това, което му принадлежи, но да се отдадат на Бог нещата, които един всемогъщ Бог заслужава да Му се отдадат. Следователно западното християнство се различава, например, от гръцкото православно християнство или абисинското християнство, например, където владетелят се интерпретира като владетелите в Азия, Индия, Китай и Япония – владетелят се разглежда като божи представител на земята, а религиозните лица са бюрократи в една от дирекциите на краля. На Запад религията се разглежда като по-висша, но абсолютно отделена от политическата власт. Политическата власт е подчинена на религията и на духовен съд – не на върховния владетел – и това има голям ефект на Запад. Това означава, че няма единен владетел на Запад; ние сме имали много различни общини, окръзи и малки кралства. Това още повече се подсилва от религиозното противопоставяне срещу единовластието и обожествяването на владетеля. Това, което го няма, е езичеството – основна част от езичеството е обожествяването на владетеля. Християните са измъчвани за това, че са отказвали да палят тамян пред образа на императора, така че Западното християнство се облагодетелства от това, че осъзнава заплахите на езичеството. Основата на езичеството е обожествяването на държавата и обожествяването на владетеля и от това произлизат много от ограниченията на политическата власт, които не са съществували на тези други места. Това е непрекъснато подсилвано от християнството; идеята за съгласието играе важна роля в рамките на християнската религиозна организация и след това е трансферирана към гражданските организации. Дъглас Норт вижда това религиозно измерение като толкова важно за възхода на Запада, защото то ограничава политическата власт; то е силно базирано на християнската идея, че обожествяването на държавата е езичество, че това е нещо, от което трябва да се опазваме и идеята, че магистратите и владетелите са винаги подчинени на закона и подчинени на религиозна критика; те не са представители на Бога на земята. От това произлиза гражданското общество с цяла редица от ограничения – но винаги подсилвани от своите религиозни основи. Пред този век ние загубихме много от тези религиозни основи и жънем последиците от това... един от проблемите, мисля, в повечето школи по публична политика, е, че няма изследване на историята на публичната политика. Аз направих препратка, говорейки за икономиката и религията, към публичната политика на Римската империя. Но малко хора изучават публичната политика на Римската империя или публичната политика на 18 век и следователно малко хора имат представа, че всичко това е било пробвано и преди – и се е провалило. 

МОЖЕТЕ ЛИ ДА СПОДЕЛИТЕ КАК ЕСТЕСТВЕНИЯ ЗАКОН МОЖЕ ДА СЕ ПРИЛОЖИ КЪМ НАШАТА КОНСТИТУЦИОННА СИСТЕМА?

Предполагам, че отново ще трябва да погледнем към историята на западната мисъл, която се връща към класическия свят и приносите на класическите писатели, които са преоткрити през 13 век, по-конкретно Аристотел и философите-стоици от класическия свят. Тези предхристиянски писатели, които се занимават с много от въпросите, от които християните се интересуват по отношение на душата, безсмъртието, моралните стандарти и съществуването на Бог. Това има важно влияние върху западното мислене – ние имаме подарък от Бога на човешкия разум, което ни позволява да анализираме нашия свят и да го разберем и това подсилва и съответства на това, което Бог ни е дал чрез откровението. Така че ние имаме предмета на естествената теология, как съществуването на Бог е познаваемо чрез изучаване на света и подобни видове естествена етика; как етичните принципи са част от човешката природа. Ние трябва да разберем човешката природа и можем да извлечем съответствия на това, което знаем от откровението в човешката природа. Естественият закон е това, което откриваме по отношение на това, което Бог е създал на света и реда, който Той е установил на света, което след това е подсилено и развито чрез откровението.

Имаме два източника – разум и откровение, за да ни дават разбиране за света, така че ние можем, в определен смисъл, да чувстваме по-голяма увереност за това, което знаем от откровението. Същите общи идеи могат да произлязат от нашия собствен анализ на света и какво той означава и следователно можем да чувстваме дори още по-голяма увереност за това, което знаем от откровението. Естественият закон е вселената, която Бог е създал, и той е нещо, което, дали хората са християни или религиозни или не, е без значение, защото естественият закон е нещо, което е независимо от откровението. Той е отделно потвърждение на това, което знаем от откровението и следователно хората, които не са християни или религиозни, могат да бъдат убедени по важни въпроси чрез този механизъм. Следователно въпросите, свързани с публичната политика, системата на държавно устройство или конституцията могат да се анализират чрез традицията на естествения закон, което е в действителност западната правна традиция за последните 2000 години. Така че, мисля, това е много важна област, защото това е област, в която хора, които не са религиозни, могат да бъдат приобщени по тези теми и дискусии; дори ако те не се интересуват от или отричат откровението, е възможно да се говори с тях по тези въпроси по начин, който е конструктивен.

Превод: Георги Ангелов

* Интервюто е публикувано в NeoPolitique, студентско издание в Regent University’s Robertson School of Government.

Източник 



Гласувай:
9



1. zaw12929 - Написаното за западното христи...
27.07.2017 21:57
Написаното за западното християнство че се различа-ва, от гръцкото православно християнство , където владетелят се интерпретира , разглежда като божи предс-тавител на земята, а религиозните лица са бюрократи в ед-на от дирекциите на краля. На Запад религията се разг-лежда като по-висша, но абсолютно отделена от поли-тическата власт. Политическата власт е подчинена на ре-лигията и на духовен съд
няма как да отговаря на истината
Но ви благодаря, затова, че ни давате информация, за да видим поредната надменност на американеца
Западът е богат, защото е изсмуквал богатства и жива сила ( робство) на човечеството и няма как да си го признаят. Питайте ги! Вижте лицемерието им!
Истинската вяра е Православието , а не искам тях да ги оценявам
Приятна вечер!
цитирай
2. 1997 - Успехът навсякъде по света, в частност на Запад от лица с други, незападни религии говори за друго:
27.07.2017 22:31
Икономическите условия са важните.

Колкото и да ни е чудно, успели западняци се насочват към далекоизточни религии и гурута, а Даяна предпочете Доди ал Файет.
цитирай
3. germantiger - ...
28.07.2017 02:50
2. 1997 - Успехът навсякъде по света, в частност на Запад от лица с други, незападни религии говори за друго:
27.07 22:31
Икономическите условия са важните.

Колкото и да ни е чудно, успели западняци се насочват към далекоизточни религии и гурута, а Даяна предпочете Доди ал Файет.

...

"Целокупните" източни народи, че и южни и балкански днес масово "бягат" към западна Европа, не към руския и източен боклук.

Впроем една иранска принцеса предпочтете американски "прост" войник който няма и помен от богатстваята на фамилия Файед, които обаче те постигнаха НА ЗАПАД.
цитирай
4. germantiger - ...
28.07.2017 02:53
1. zaw12929 - Написаното за западното христи...
27.07 21:57
Написаното за западното християнство че се различа-ва, от гръцкото православно християнство , където владетелят се интерпретира , разглежда като божи предс-тавител на земята, а религиозните лица са бюрократи в ед-на от дирекциите на краля. На Запад религията се разг-лежда като по-висша, но абсолютно отделена от поли-тическата власт. Политическата власт е подчинена на ре-лигията и на духовен съд
няма как да отговаря на истината
Но ви благодаря, затова, че ни давате информация, за да видим поредната надменност на американеца
Западът е богат, защото е изсмуквал богатства и жива сила ( робство) на човечеството и няма как да си го признаят. Питайте ги! Вижте лицемерието им!
Истинската вяра е Православието , а не искам тях да ги оценявам
Приятна вечер!

......

ДНЕС ДЕЙСТВАЩА КОЛОНИАЛНА ДЪРЖАВА Е.... САМО РУСИЯ!

Тя продължава да владее около народности, през вековетес тъпкани от урски ботуш, а не доброволно.

Запада успя на първо място защото има ум, най-елементарно казано.

И понеже мразите запада - хвърлете си компютъра, не позлвайте интернет, оставете телефона си, слезте от автомобила си, не четете печатани книги, а само ръкписни директно от автора в оригинал, спрете да слушате класическа музика, никога не ползвайте самолет, забравете англоговорящата, френскоговорящата и испаногорящите литератури (германоговоряща и без това не четете), ЗЩАОТО ВСИЧКО КОЕТО ИЗБРОИХ НАГОРЕ Е ЗАПАД.
цитирай
5. batogo - !!!:))) Поздравления за точната реплика, Тигре!
28.07.2017 16:09
Поставил си първите двама, коментиращи негативно Запада, на точното им место! Само бездарници и лицемери могат да оплюват люлката на съвременната цивилизация, от чиито постижения ежедневно се ползват.
цитирай
6. batogo - !!!:))) Поздравления за постинга, Бракабова!
28.07.2017 16:25
Това е Истината: "Естественият закон е вселената, която Бог е създал, и той е нещо, което, дали хората са християни или религиозни или не, е без значение, защото естественият закон е нещо, което е независимо от откровението. "
цитирай
7. krumbelosvet - Съжалявам,
29.07.2017 09:06
Нямах търпение да дочета тая ПРИМИТИВНА апологша на ЧЕСТНОТО богатство. А Христос, и това е АБСОЛЮТНО ясно, не дели богатите на честни и нечестни, но НЕ БЕЗРЕЗЕРВНО. Защото дава и на "митаря", събирача на данъци, правото на покаяние и на прошка. Даже ЖЕЛАНИЕТО за забогатяване, същност на Американската Мечта, е осъдено от Исус "Не може да се молите и на Бога, и на Момона".
цитирай
8. krumbelosvet - О, Гер-тигер,
30.07.2017 08:11
Не знаеш ли поради что и индустриялната и научно-техническата революция започват НА ОСТРОВА, а не ВЪОБЩЕ на запад. И любимата Германия излиза на тая писта на 3-то място, след Англия и Франция, нормално, по географски път. Щото географията и историята (да не влизам в подробности), а не превъзходството но западния чавек, са му дали тая преднина.
И ние НЕ МРАЗИМ ЗАПАДА. Мразим ДА НИ УБИВАТ, като се случма сега. Но в това убийство не западът е водеш, о едни негови ЕЗДАЧИ. Не го ли знаете? И пак ще попитам, що не атидете най-после в лйбимия Запад, а псувате съгражданите си като последен БАШИБОЗУК.
цитирай
9. germantiger - ...
30.07.2017 11:41
8. krumbelosvet - О, Гер-тигер,
08:11
Не знаеш ли поради что и индустриялната и научно-техническата революция започват НА ОСТРОВА, а не ВЪОБЩЕ на запад. И любимата Германия излиза на тая писта на 3-то място, след Англия и Франция, нормално, по географски път. Щото географията и историята (да не влизам в подробности), а не превъзходството но западния чавек, са му дали тая преднина.

...

Здравей глупак ;)

- преди индустриалните -люции има други географски сили - португалия и испания, пропуснал си ги невеж

- като говориш за география, история или ресурси ако намесиш има много преди англия има и преди испания - португалците стигат дори япония, а испания е звяр векове наред лсед реконкистата - проппуск фундаментален в теб, а холандия?!

- преди индустри люциите има Ренесанс, има Реформация и там няма географски колонии или подобни

- запада започва много преди -люциите в армия и наука

- русия е в девета глуха писта, Германия съм впечатлене, че си я поставил трета, благодаря

- 5 години бях първенец по история на хуманитарна г-я константин преславски варна, това което споменаваш за англия и след нея знам по-добре от теб и повече

Довиждане глупак, чети бе човек, чети :)

П.С.
Хайде сега измили рекоментар на моя, за да се измъкнеш и замажеш невежеството ти, което ясно личи в липсата на знание преди люциите и пропуска на две от най-големите геосили преди всички, айде де, дерзай, а аз после пак ще ти поправя грешките
цитирай
10. krumbelosvet - "Здравей глупак", това казва на мен гер-тигер.
06.08.2017 16:31
Кви рекоментари. Той неговия коментаа е "ре", и е по-дълъг от моя коментар, и представлява нещо познато в риториката на адвокатите - при липса на аргументи, се изброяват редица несъществени съображения, нещо като мъгла.
Аз изтъкнах Англия като люлка на Индустриалната и Научно-техническата револяции, защото гер-тигер ни призовваше, като мразим Запада, да се откажем от изобретенията му. А ние, повтарям, НЕ МРАЗИМ ЗАПАДА, а мразим ДА НИ УБИВА тоя Запад, яхнат от финансовите императори.
Поведението на Запада често е било като на по-голям брат, който гледа да УБИЕ малките, преди да порастат.
цитирай
11. nbrakalova - Към 10. krumbelosvet
06.08.2017 17:36
krumbelosvet написа:
Кви рекоментари. Той неговия коментаа е "ре", и е по-дълъг от моя коментар, и представлява нещо познато в риториката на адвокатите - при липса на аргументи, се изброяват редица несъществени съображения, нещо като мъгла.
Аз изтъкнах Англия като люлка на Индустриалната и Научно-техническата револяции, защото гер-тигер ни призовваше, като мразим Запада, да се откажем от изобретенията му. А ние, повтарям, НЕ МРАЗИМ ЗАПАДА, а мразим ДА НИ УБИВА тоя Запад, яхнат от финансовите императори.
Поведението на Запада често е било като на по-голям брат, който гледа да УБИЕ малките, преди да порастат.


Не мисля, че Западът има навик да е брат някому, той предпочита да е партньор. Нито ми изглежда Западът да ни мрази, още по-малко пък да има за цел да ни унищожи. Напротив, необходими сме му, защото Изтокът иска да ни присвои, а Западът, нямайки интерес от това, не му дава, но все пак в определени ситуации се съобразява с него. Ние сме по средата - обичани или не, е все едно. Лошото идва от това, че ние самите не се долюбваме. Повечето от нас обичат Изтока, а не можеш да обичаш и служиш едновременно на двама. Както се казва - двойна връзка. Тези, които можеха да ни отстояват, ги няма; а такива като тях - не се раждат. А и да се родят, нямат шанс. :)

Възможно е germantiger да Ви отговори и да каже неговото становище. Явно, виждането и акцентът му, не съвпада с Вашия.
цитирай
12. krumbelosvet - Ох, "западът предпочита ди е партньор"
07.08.2017 15:48
Да, партньор на Индия и индианците, на Африка, Океания, Латинска Америка... Само ГОЛЯМА ЛЮБОВ може да е толкова... незряща.
цитирай
13. nbrakalova - Да, партньор на Индия и индианците, ...
07.08.2017 20:49
krumbelosvet написа:
Да, партньор на Индия и индианците, на Африка, Океания, Латинска Америка... Само ГОЛЯМА ЛЮБОВ може да е толкова... незряща.


Говорех за интересите на Запада в Европа, по-точно на Балканите, а не за колониалната му политика. Колкото до последната тя и сега продължава да е актуална под една или друга форма и то съвсем не само по отношение на Запада. Забелязвам обаче, че на освободените и вече самостоятелни бивши колонии не им е по-лесно и по-мирно. Колкото до любовта, говорех за нашата към Изтока, а не за нечия друга, още по-малко за Западната.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nbrakalova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1624825
Постинги: 501
Коментари: 1643
Гласове: 5868
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031