2. katan
3. leonleonovpom2
4. mt46
5. ka4ak
6. dobrota
7. ambroziia
8. donkatoneva
9. milena6
10. vidima
2. desitomova
3. lamb
4. siainia
5. hadjito
6. energyawakeningbg
7. metaloobrabotka
8. mimogarcia
9. bateico
10. djani
Прочетен: 786 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 28.06.2021 19:12
Автор: Летисия Строш-Бонар, “Поан”, 14.02.2021
Американската феминистка Бети Фридан написа една важна книга, озаглавена “Женската мистика”, в която обяснява, че жените страдат от проблем, “който няма име” - всъщност той има име, което идва от френски, скука (ennui). Според Фридан модерният живот на жените е празен, без предизвикателство: безбройните домакински уреди ги направиха свободни, но те нямат никаква интересна перспектива пред себе си. Днес мъжествените мъже са изправени пред същия проблем: какво им остава в този свят? Този въпрос поражда различни прояви - например появата на Доналд Тръмп, който, струва ми се, отговаря косвено на този мъжки стремеж".
Мъжеството не е на мода. От #MeToo “мъжеството” е толкова обвинявано за всички злини, че го наричат “токсично”. Професорът по политически науки в Харвард Харви Мансфийлд, известен с работата си върху Макиавели и Токвил, не споделя това мнение. Във философския си анализ от 2006 г. Manliness (Мъжество) той твърди, че мъжеството има светло и тъмно лице и съвсем не е характерно само за мъжа. Четиринадесет години по-късно Мансфийлд, който е на близо 90 г., не е загубил нищо от своето остроумие.
– Как определяте мъжеството?
– Една мъжествена личност взема нещата в свои ръце в рискована или трудна ситуация – докато другите отстъпват, колебаят си или поставят сигурността си над всичко останало. Мъжествените мъже обичат драмата, опасността и риска. Понякога тези хора правят груби грешки и стават престъпници, но понякога защитават другите, всички нас, които не сме склонни да го правим. Мъжеството обхваща онова, което е най-низко в човешкия живот – гнева, отмъщението, страха – и онова, което е най-висше - смелостта на възгледите и преразглеждането на установените мнения. То кондензира всички човешки преживявания от гледна точка на един пол.
– Защо трябва да се пише книга по тази тема?
– Когато написах тази книга, ми се струваше, че тази тема не е достатъчно проучена – това беше демодирана, но много важна тема. Всичко в модерния живот, в обществата, които са джендър неутрални (gender neutral), е против мъжеството: модерният свят остави мъжеството без работа. То е свързано с честта, докато в модерния живот мислим всичко в икономически термини. Икономиката ви казва, че всичко има стойност или цена – достатъчно е да я изчислите, за да действате разумно. Обратното, мъжеството кара един мъж да защитава честта си, но честта не се защитава с правене на сметки, а със саможертва и поемане на рискове. Следователно в мъжеството има нещо ирационално. Друг аспект на съвременността, насочен срещу мъжеството, е професионализацията на света, в частност на труда. Когато си “професионалист”, трябва да спазваш правилата. Следването на правилата заменя нуждата от смелост и мъжество, които вече са само ирационални наклонности.
– Според някои доста досадни предразсъдъци обаче мъжете са по-рационални от жените!
– Не съм съгласен с това мнение, често защитавано от мъжете! И двата пола са рационални и ирационални, но по различен начин. Мъжете са рационални в смисъл такъв, че излагат нови идеи или мнения и поставят под въпрос идеите, които повечето хора споделят, без да задават въпроси. Но жените са рационални, защото преценяват. Това се вижда, когато мъжете ухажват: те се влюбват и се увличат, докато жените избират и се питат: “Този по-добър ли е от онзи?”. Имайте предвид, че говоря по принцип: това са стереотипи или “типове”, израз, който намирам за по-добър. Но тези типове са единствената информация, която имаме, за да размишляваме по тези въпроси.
– Защо е толкова важно, че мъжеството е останало без работа?
– Това оставя мъжествените мъже без работа! Американската феминистка Бети Фридан написа една важна книга, озаглавена “Женската мистика”, в която обяснява, че жените страдат от проблем, “който няма име” - всъщност той има име, което идва от френски, скука (ennui). Според Фридан модерният живот на жените е празен, без предизвикателство: безбройните домакински уреди ги направиха свободни, но те нямат никаква интересна перспектива пред себе си.
Днес мъжествените мъже са изправени пред същия проблем: какво им остава в този свят? Този въпрос поражда различни прояви – например появата на Доналд Тръмп, който, струва ми се, отговаря косвено на този мъжки стремеж.
– Не е ли неизбежна тази незаетост на мъжеството, след като живеем в мирни времена?
– Вярно е. Но нашето приемане на отрицателното или положителното насилие също силно намаля. Колкото повече се увеличава сигурността ни, толкова по-малко сигурни се чувстваме ние и толкова повече расте желанието ни за сигурност.
– Каква е разликата между заглавието на вашата книга, Manliness, преведено на френски с «virilitй» (мъжество) - и думата masculinity, преведена с «masculinitй» (мъжественост), един много по-неясен термин?
– Френският език няма точен термин за « manliness » – превежда се с «virilitй» (мъжество), дума с по-сексуална конотация. После, когато се каже “мъжественост” («masculinitй »), често е за да се отхвърли мъжеството. Също така да му се придаде научно лустро: това е терминът, който използват биолозите и психолозите, за да дефинират вида минимални белези, които определят мъжкия пол. Проблемът на този подход е, че се абстрахира от човешките мнения, в частност от това на мъжете.
– И какво е това мнение?
– Това е ценностна преценка. Мъжественият мъж презира другите мъже – онези, които не са мъжествени, а те са много! Мъжественият мъж преценява и тази преценка е част от неговата природа.
– Строг сте с биолозите и психолозите. Техните науки обаче са единствените, които доказват съществуването на автентични разлики между половете.
– Строг съм, защото науката винаги се стреми да замести мнението, затова не може да разбере какво е мъжествеността. Но ако премахнете мнението и преценката за мъжество – едновременно мнението на мъжествените мъже и това на обществото за тях, – тогава губите неговата същност. Разбира се, биологията и когнитивните науки са важни: те позволяват да се критикува социалния конструктивизъм. Но не позволяват да се каже дали мъжеството е нещо добро: ако кажете това, науката не може да ви последва, обвинявайки ви в оправдаване на ценности, изхождайки от фактите.
– В книгата си споменавате няколко фигури на мъжеството. Кои са те?
– Мъжеството е константа във всички общества. Всяко от тях се е стремяло да отдели място за мъжествените мъже. Понякога те заемат най-висшите длъжности - така е било в повечето цивилизации преди модерността, независимо от политическия режим. На следващо място, мъжеството може да приеме различни форми и да почива на различни кодекси – гражданите на Атина, рицарите от Средновековието, японските самураи, американските каубои – но винаги можем да го разпознаем. Но едва напоследък обществото реши, че мъжеството е рисковано, опасно или ненужно – с една дума, че създава повече проблеми, отколкото решава. “Човешките права” например са очевидна критика на обществата, основани на мъжеството.
– Но не е ли основателна тази критика?
– Понякога! Самата философия е критика на мъжеството: Платон и Аристотел критикуват своите твърде войнствени управници, мотивирани по-скоро от смелостта, отколкото от умереността или добродетелта. Добродетелта предполага надхвърляне на половата разлика, абстрахиране от собствения пол – което е по-лесно за жените, отколкото за мъжете, защото жените са по-способни да се поставят на мястото на мъжете, отколкото обратното. Напротив, мъжеството предполага да бъдеш глух за другия и да се съсредоточиш необезпокоявано само върху едно нещо. Това е една от причините, поради които мъжете по-често достигат върха от жените - те са способни да се абстрахират от нещата, които смятат за незначителни. Но за една жена много неща са значителни - затова жените са по-големи реалисти и по-внимателни към контекста. В крайна сметка, всеки един от двата пола е непълен без другия. Най-добрият философ би бил едновременно съвършен мъж и съвършена жена - които поставят всичко под въпрос, без никога да правят прибързани заключения.
– Чакайте, жените също могат да бъдат мъжествени!
– Средно мъжете са по-мъжествени от жените, но има много изключения и някои жени могат да бъдат по-мъжествени от някои мъже. Емблематичният пример е Маргарет Тачър. Тя обичаше да спори и да се бори за удоволствие. От друга страна, феминизмът от 60-те г., който се бореше за равни права на мъжете и жените, беше мъжествено движение, защото изнасяше в публичната сфера една тема, ограничена в частната сфера.
– Цитирате много класици, сред които Токвил. Какво прави той тук?
– Токвил показва, че съществува форма на демократично мъжество в САЩ – демокрацията предизвиква откровеност на характера, защото ви позволява да казвате това, което искате. При аристокрацията винаги има някой над вас и под вас, така че трябва да внимавате какво казвате. Но в САЩ по онова време това се е отнасяло само до мъжете. Ето защо Токвил посвещава пет глави на американските жени в “Демокрацията в Америка”, като ги обсипва с похвали и ги нарича “мъжествени”, тъй като са много стриктни в морално отношение и бдят за спазването на целомъдрието в американското общество, отказвайки се от прелюбодеянието. Мъжеството на демокрацията кара жените да бъдат мъжествени.
– Подобно описание наистина няма място в едно “джендър неутрално общество”, нали? Какво мислеха впрочем американските феминистки при излизането на вашата книга?
– Ненавиждаха я. Мога да го разбера: главата за феминизма е изключително критична! Днешните феминистки отказват да кажат, че жените имат женски качества – качества, които мъжете често не умеят да оценят. Те искат само равенство, не превъзходство или различие. И за да имат равенство, те трябва да отменят това, което са били, твърдейки, че жените не са нищо специално и мъжете също не са нищо специално. Според мен това е форма на нихилизъм и, парадоксално, много женски нихилизъм, който минава през “повишаване на съзнанието” (raising consciousness), многократна критика на мъжките недостатъци – което на английски се нарича «nagging» (заяждане) – и дори определен начин на говорене. Именно под влияние на това движение трябваше да престана да използвам в изданието местоименията за мъжки род – неутрални в действителност – за да обознача мъж или жена, и да редувам he и she по неопределен начин - което предполага, че вече не съществува нито “той”, нито “тя”. Така че за да се отърват от мъжеството, жените пожертваха своята женственост.
– Но дали се отърваха от него? Какво да кажем за «#MeToo» тогава?
– През 60-те г. жените поискаха сексуално освобождаване и го получиха. Но същевременно те изискват отношенията им с мъжете – и в частност сексуалните отношения – да бъдат абсолютно безупречни. Мъжете не очакват същото нещо от тези отношения – често само мимолетно удоволствие, защото те не влагат нищо специално, освен ако не са влюбени. Жените много често искат тези мимолетни срещи да доведат до нещо по-съществено. Така че е много трудно да се уеднаквят тези преживявания и например да се гарантира, че средата не е “враждебна” за жените, в смисъла, в който го разбират днес. Някои неща, които могат да отегчават жените, не са нищо лошо за мъжете. Но за жените същите тези преживявания са не само неудовлетворителни, но и неприятни и унизителни, те си спомнят за тях и искат да си отмъстят. MeToo беше възможност за тях най-накрая да вземат реванш над мъжете, които са им навредили. Това движение изразява според мен неудовлетворението на жените от сексуалното освобождаване, сякаш не е станало това, което е трябвало да бъде.
– Не остана ли днес без работа мъжеството – например защитата, която мъжете предлагаха на жените срещу други мъже – не се насърчава? Остана само отрицателната форма…
– Мнението на феминистките по този въпрос е противоречиво: от една страна, те мислят, че жените са силни и следователно нямат нужда от мъжете, защото мъжеството е слабо, а от друга страна, те смятат, че жените са слаби, следователно са уязвими, защото мъжеството е силно, но лошо. Това противоречие се свързва с друго: сегашният феминизъм не може да избере дали да каже, че мъжествеността не съществува, защото “всичко е културно, нищо не е природно”, или да каже, че да , мъжествеността съществува и трябва да се отървем от нея.
– Как според вас трябва да се използва позитивно мъжеството?
– В книгата си призовавам за разделение на личната сфера - където различията между мъжете и жените продължават - и публичната – където те се заличават. Не съм толкова самоуверен, защото е много трудно да се разделят. Въпреки това, самите феминистки изтъкват една разлика от този тип: те искат жените да запазят правото да казват “не” и мъжете да го разберат. Преди това се наричаше “скромност” – тя промени формата си, но все още съществува. Именно достойнството и свободата на една жена е в основата на закона срещу сексуалния тормоз.
– И накрая, не са ли жените първите, които имат интерес да се запази мъжеството?
– Някои жени харесват мъжествените мъже. Общо взето, жените са готови да помогнат на драго сърце на собствените си партньори да запазят мъжеството си! В книга по социална психология прочетох следните мъдри думи на една жена, която казваше: “Мъжете обичат да си мислят, че са важни. Не се опитвайте да им вземете всичко. Те имат нужда да се налагат по ирационален начин”. Едно е да има общо правило за равенство, съвсем друго е да настояваш винаги всичко да бъде равно. Това прави живота толкова труден! Може би малко повече себеразбиране от страна на жените може да помогне: да приемат, че двата пола са свързани един с друг и се допълват, всеки със своите качества и недостатъци, и че това няма да се промени. Да се запитат кои са реалните предимства и недостатъци за тях от това джендър неутрално общество.
Превод от френски: Галя Дачкова
Източник:
https://glasove.com/categories/kultura-i-obshtestvo/news/kharvi-mansfiyld-mzhestvoto-veche-ne-e-na-moda
______________
20 КОМЕНТАР/AOLD на 14.02.2021 в 16:29 - Благодаря на г-жа Дачкова, за предложената тема и това интервю!
хамалин на 14.02.2021 в 16:39 - друго си е дъ си кранисткъ: високо въ висините: множествено мъжество колкото джумулунгмъ (трудно за четене:не е зъ хъмали)
постструктуралист на 14.02.2021 в 16:42 - Не е ли парадоксът очеизвадно в това, че например етимологичният код на американците yankee* е един от клочовете към и емблемата на мъжественото, а същевременно страната на този каубойски тип мъжественост днес олицетворява най-напредничавите форми на квазипостмодернистката джендърна революция? Защото "мъжкото" на американците е превъплътено в експанзионизма и агресията им, а същевременно цялата им империалистична доктрина в икономика и политика е утвърждавала именно новото на професионалиста и тесния специалист. --------- *ян и ин, мъжко и женско, са двата космологични пола в даоизма
"Най-добрият философ би бил едновременно съвършен мъж и съвършена жена - които поставят всичко под въпрос, без никога да правят прибързани заключения." на 14.02.2021 в 16:47 - Обикновено това имам предвид в други теми от тоя сайт, когато се опитвам да обяснявам елементите на стратегическото мислене, които, уви, така и си остават неразбрани. Може би затова Юнг говори за архетипа "цялостна личност", имайки предвид преди всичко андрогинийността на Иисус Христос като антиутопичен (анти)герой.
observer на 14.02.2021 в 17:01 - Бети Фридан издава спомената книга за женската мистика в далечната 1963. През 1963 социалното предназначение на американската жена е да е домакиня, да се грижи за съпруг и поне три-четири деца, а също така за изрусените си букли и изрядно изгладените си бухнали рокли. А прочутата американска битова техника ѝ е спестила целия обсебващ домакински труд във време, когато вече не е приемливо да има черни прислужници и готвачки. Поне за средната класа, която не може да си ги позволи. Оттогава светът се промени. Примерът не е актуален. Разбира се, и моето описание е клише.
"Най-добрият философ би бил едновременно съвършен мъж и съвършена жена - които поставят всичко под въпрос, без никога да правят прибързани заключения." на 14.02.2021 в 16:47 на 14.02.2021 в 18:17 - Прероден Зигмунд?
"Някои жени харесват мъжествените мъже. Общо взето, жените са готови да помогнат на драго сърце на собствените си партньори да запазят мъжеството си!" на 14.02.2021 в 19:08 - Винаги съм знаел, че жената е по-гъвкаво същество от това да бъде назована просто "пол". Или, както казва Бердяев: "Жените са гениални в любовта; мъжете в най-добрия случай са просто таланти".
храмът на изкуств(ен)ото на 14.02.2021 в 19:34 - Честит двоен празник на всички днес, с пожелание за внимателно вглеждане в детайлите: https://www.youtube.com/watch?v=0vrsZz_z4mU
Коба на 14.02.2021 в 20:36 - "себеразбиране от страна на жените" - Ако въпросният интервюиран професор вярва, че това е възможно, сериозно се съмнявам в заслужността на титлата му. Но пък, като знаеш, че имат професори по феминизъм и прочее глупости, не е за учудване. И избягвал "той" и "тя" в книгата си!... Историята с феминизма нямаше да се случи, ако на когото трябва бяха завъртяни два шамара, когато трябва!.. "Kinder, Kьche, Kirche!" - толкова!...
та така.... всичко достоверно е като в турски сериал на 14.02.2021 в 21:07 - От зададената гледна точка - обикновено как се случват историите по принцип: някаква жена се обажда на възлюбен мъж, който не че не подозира, но не се легитимира с нея. Той: Скъпа, на заседание съм, сега не мога да говоря. Тя (пред приятелката си, която й е на гости): Той е на заседание, затова и не ми отговори. В действителност: Той не е на никакво заседание, а се отегчава и я лъже. На свой ред: приятелката й подема историята като разказвач... така тръгва клюката сред "приятелските кръгове" - че мъжът й е бил на заседание, затова и не й е изпълнил прищявката... Така и се подема историята откъм "естествената легитимност" на един избран, сигурен и осигурен хайлайф, превръщаща се постепенно (заради положителните рекомендации) и еволюционно във "вселенска история" и единственото достоверно изначалие на "обективната наука"...
terrarium на 15.02.2021 в 03:34 - Моят опит категорично показва, че потърпевши от феминизма и #MeToo мръсоитиите са обикновено нормалните момичета и жени. Феминистките най-често са откачалки, сбърканячки и/или грозотии мразят и преследват през политиката мъжете, защото те и без друго ги избягват, за да си нямат ядове с идиотските им претенции. Същевременно имат по-голяма от нормалните жени нужда от мъжки грижи и като не ги получават, съвсем обезумяват в своята шантава среда. Общество, в което такива взимат връх и позиции, няма бъдеще, вижзаме това в Америка и Западна Европа, където или ще избухнат въоръжени вълнения с трепане на идиотки, или ще се разкапят окончателно. За съжаление, младите нормчални мъже с напредването на феминизма и лъжливата толерантност все повече бягат от трайни ангажименти дори с нормални момичета и жени, не се женят и обвързват на семейни начала, оттам рязко падна раждаемостта и това е много лошо за двата пола и за обществото, за народа и бъдещето му. Всъщност жената и мъжът са двете страни на "монетата" човек, жената без мъж е нездрава, мъжът без жена е за оплакване, няма по-важен от двамата, природата ги е създала да са заедно, да се допълват с грижа и любов помежду си, да скрепват народите и да запазват вида хомосапиенс. Убудун съм, че и тази неолиберастка изродщина хората ще преживеят.
Eisblock на 15.02.2021 в 10:10 - Съдържанието в мнението на terrarium отразява точно за какво се бори дежендърастията - да обезличи естествената същност и (ако щете) Божественото предопределение създало разделението на два пола. Ако не беше така, щяхме да се размножаваме като стадо хермафродити чрез пъпкуване! Унищожението ни като - Мъже и Жени - гарантира унищожаването на човешкият род - най-общо казано.
Eisblock на 15.02.2021 в 10:10 на 15.02.2021 в 11:30 - 6++
Лански ябълки на 15.02.2021 в 12:09 - "terrarium" Всички изявени джендърки и фуминистки като Джудит Бътлър,Иф Козовски Седжуик,Килъри,Нансито Пилосито все отдавна са преминали фертилна възраст и са сбръчкани като лански ябълки. Прическите им все мъжкарански. У нас пък Келбечева мяза на ядосано божество на маите.
Мильо Лудия на 15.02.2021 в 16:46 - Имигрантите обаче нямат подобни проблеми, бият жените, правят по 14 деца и пр. Европа до 20 - 30 г. ще стане един мнооого голям Ливан.
mitaka на 15.02.2021 в 17:43 - Всичко е разбито както в древен рим преди изчезването. Никой себе оважаващ мъж няма да се самозреви с брак вече усвен ако е твърде малък. До като не се въстанови старото ние няма да виждаме друго освен секс като видим жена. А със брак просто забравят какво получаваме освен едно дете дето е нашо само до като жената е с нас а след това плащаме за него 18г ако и омръзнем и и се преебе с друг.
Читател на 15.02.2021 в 20:38 - Един пример за научните постижения на феминистката наука: феминистки изследователки в Йелския Университет наричат прасета мъжете, които отварят врата на дама, държат ъ палтото.
Quest на 15.02.2021 в 23:40 - Става дума за власт, ако не сте разбрали.
причините мъжкото да става все по-дефицитно на 16.02.2021 в 09:09 - Германски речник премахва съществителните от мъжки род. Ходът на речника вече беше критикуван от Асоциацията за немски език, която го опроверга като опит за налагане на „политически коректни изрази“. - https://pogled.info/svetoven/evropa/germanski-rechnik-premahva-sashtestvitelnite-ot-mazhki-rod.126123Тагове:
Години преди да падне Берлинската стена,...
Идин поздрав:)
и защо, ги копирахте, г жа?
каква, би била. евентуалната полза, или радост )
и, Заглавието е предвзето, разб се, и нереалистично..
това,ме накара, да се възмутя изрично, от тази...'забележителна' кататония..)
пардон, нищо лично..
проблема обаче е ясен:
приказките вече не водят до нищо и не решават нищо, закъснели са
дори вредни в някаква степен защото продължават театрото и изпускат парата
критиката ми към ммансфийлд е ясна и очаквана - не бърка в раната и не засяга истинския проблем - кой и зщао въведе това след всв от 60-те години на миналия век и го налага досега
всичките му други разсъждения са след нещата, закъснели, надявам се и не нарочен прах в очите ни
2. Н.В. Цар Симеон ІІ - личен сайт
3. Царство България
4. Изгубената България
5. За стария български правопис
6. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
7. Стара София
8. Европейски кралски династии
9. Das Herzogliche Das Herzogliche Haus Sachsen-Coburg und Gotha
10. Н.В. Цар Симеон ІІ - генеалогия и...
11. tretrooper
12. bolg
13. kordon
14. sulla - Ъплоуднати постинги за делитване
15. Консерватизъм
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Петър
18. deathmetalverses
19. Национален светоглед
20. Блог „Аристокрация БГ”
21. Относно царските имоти
22. Велики учени за вярата си в Бога
23. Погубените 1945. "Народният съд" - непубликувани фотографии на Т.Славчев
24. Декомунизация
25. Владетелски двор на Третото Българско царство
26. alexanderherzdorf
27. Славимир Генчев
28. tvmreja