2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. mt46
6. iw69
7. kvg55
8. laval
9. zahariada
10. kunchev
11. reporter
12. djani
13. getmans1
14. leonleonovpom2
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. iva971
10. vesonai

Прочетен: 1684 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.05.2014 18:44
Смъртта на изкушението
Триумфалното Исусово влизане в Йерусалим създава атмосфера на очакване. Хората я усещат, управниците я долавят, учениците са превъзбудени, а Исус се вълнува. "Сега душата Ми е смутена", казва Той малко преди Господнята вечеря. Задава си въпроса дали да помоли Отец да го спаси от настъпващия "час". Не – заключава Той, – "за това дойдох на този час". После в отговор на молитвата Му Божият глас идва от небето и Го уверява, че е на право път (Йоан 12:27, 28). В това емоционално приповдигнато състояние на увереност Исус прави пред хората съвсем ясно изявление за значението на онова, което ще се случи през следващите няколко дни.
"Сега е съд на този свят. Сега князът на този свят ще бъде изхвърлен вън. И когато Аз бъда издигнат от земята, ще привлека всички при себе Си." Тълпата не е особено впечатлена. Хората питат как така ще бъде разпънат, ако наистина е Месия, тъй като са чули от Свещеното писание, че "Христос пребъдва довека" (ст. 31-34).
Когато времето на кръста приближава, чувство на страх започва да връхлита Исус въпреки уверението на Отец. Връхната точка на борбата с изкушението е достигната в Гетсимания, където Той се изправя лице в лице с ужаса от онова, което кръстът наистина означава.
Марк представя Исус в Гетсимания като "ужасйн и измъчен", изричащ следните думи пред Своите ученици: "Душата ми е прескръбна до смърт". (Марк 14:33, 34; срв. с Матей 26:37, 38). След като оставя Яков, Йоан и Петър зад Себе Си, Той "падна на лицето Си и се молеше, като казваше: (…) ако е възможно, нека ме отмине тази чаша". След това, отбелязвайки, че няма нищо невъзможно, продължава с молитвата: "Отмини Ме с тази чаша" (виж Матей 26:36-46м Марк 14:32-42; Лука 22:39-46).
Едно е ясно от това преживяване: Исус се страхува както от "часа", така и от "чашата". Няколко писатели забелязват яркия контраст между страха на Христос от предстоящата смърт и реакцията на други известни мъченици през цялата история.
Мнозина са се изправяли спокойни пред смъртта. Например Сократ от Атина, живял в петия век пр.Хр., често е цитиран като пример за начина, по който един мъдър човек посреща прекратяването на земния си живот. Оскар Кълман пише, че за Сократ "смъртта е великият приятел на душата". За свое голямо задоволство той смята, че "доказва" теорията за безсмъртието на душата. Няма защо да се страхува от смъртта, освободителката на неговата личност. В деня на смъртта си великият учител проследил пред своите ученици аргументите за безсмъртието. После, за да демонстрира своята вяра, спокойно взел чашата с бучиниш (както било наредено от съда) и с радост я изпил. "В този момент – пише Кълман – той "живее" своята доктрина (…) Сократ приема смъртта с пълен мир и спокойствие. Смъртта му е красива. В нея няма и следа от страх (…) От негова гледна точка, който се страхува да умре, всъщност доказва, че обича света на тялото"[1].
Християнските мъченици също се изправят пред смъртта с ведро настроение и понякога – дори екстатично. Например, когато епископът на Смирна (около 69-155 г.сл.Хр.) Поликарп застава пред проконсула, който скоро трябва да отнеме живота му, казва на мъчителя си да се заеме с работата. В писмо, написано малко след мъченическата му смърт през 155 или 156 г.сл.Хр., се разказва, че в последните си мигове, "проявил смелост и радост, а лицето му светело от благодат, така че не бил сломен от нещата, които му казали, но изпитвал истинска радост"[2].
Това преживяват много мъченици през вековете. Като знаят, че са наред с Бога, те не изпитват страх от смъртта.
При толкова много записани в историята случаи на радостна смърт човек трябва да се запита защо Христос очаква с такъв страх Своята гибел. Толкова много ли обича този свят? Вяра ли Му липсва? Или просто се страхува от болката?
Отговорът трябва да бъде търсен в друга посока. Свързан е с естеството на "чашата", която Той трябва да изпие, както и със значението на "часа", който трябва да преживее. Изпиването на "чашата на смайването и запустението" и "чашата на яростта" ни насочва към старозаветни символи (Йезекиил 23:33; Исая 51:17). Джон Стот посочва, че Христовата чаша "символизира не физическата болка от бичуването и разпятието, нито душевната мъка от презрението и отхвърлянето (…), но по-скоро духовната агония от понасянето на греховете на света – с други думи, понасянето на Божия гняв, който грешниците заслужават".[3]
Книгата "Откровение" използва символа на пиене от чашата на Божия гняв във връзка с хората, които са отхвърлили Христос (Откровение 14:10; 18:6). (…) Христос изпива чашата на съда за всички, но извършеното от Него ползва само онези, които приемат жертвата Му с вяра. Отхвърлилите Христос избират да пият от собствената си чаша в съдния ден на Агнето (Йоан 3:36; Откровение 6:15-17); Римляни 5:1, 9, 10).
Христовият страх в Гетсимания произлиза от това, че Той осъзнава колко много Бог мрази греха. За Него мисълта, че трябва да стане "проклет за нас" и "грешен" в Божиите очи е непоносима (Галатяни 3:13; 2Коринтяни 5:21). "Той почувства, че поради греха – отбелязва Е.Уайт – е отделен от Своя Отец. Бездната бе толкова огромна, черна и дълбока, че духът му затрепери пред нея. Не биваше да упражнява и Божествената Си сила, за да избяга от агонията. Като човек трябваше да понесе последствията от греха на човечеството. Като Човек трябваше да претърпи Божия гняв против беззаконието."[4]
В Гетсимания настъпва моментът за вземане на решение. Или да продължи към кръста, или да се откаже от мисията Си. Изкусителят, разбира се, е все така край Него и Му показва, че дори най-близките Му приятели не могат да останат будни, за да Го подкрепят; че един от учениците Му точно в този момент Го предава и че неблагодарните хора, за които умира, скоро ще поискат да бъда разпънат на кръст.
Противопоставяйки се на изкушението да върши собствената Си воля и да избяга от кръста, Христос претърпява страдания, за които едва ли можем да имаме представа. В невъобразима агония и мъка накрая Той взема решение. "Отче Мой – моли се Исус Христос многократно, – ако не е възможно да ме отмине тази чаша, без да я пия, нека бъде Твоята воля" (Матей 26:42).
След като е взел решението да продължи по пътя към кръста, Исус се връща при учениците Си със спокойствие, каквото липсва в гетсиманското Му преживяване. Решил е да умъртви изкушението – онова уникално изкушение да избегне носенето на отделящия Го от Бога грях на кръста. Христос взема окончателното решение да продължи мисията Си. Събужда учениците и им съобщава: "Ето, часът наближи, когато Човешкият Син се предава в ръцете на грешници. Станете да вървим. Ето, приближи се този, който ме предава" (Матей 26:45, 46). Когато напуска Гетсимания, Христос не смята, че мисията му е изпълнена и че е дал съвършен пример на велик Учител. Напротив, гледа напред към връхната точка на мисията Си, която скоро ще приключи.
(…)
Джордж Найт, Христовият кръст. С., 2010.
(Из: Глава 5. Исусовите реални изкушения
и "изоставеността" Му на кръста.)
Джордж Найт е професор
по църковна история в Теологичната семинария
на университета "Ендрюс", САЩ.
[1] Oscar Cullmann, "Immortality of the Soul or Resurrection of the Dead?" in Immortality and Resurrection, ed. Krister Stendahl (New Youk: Macmillan, 1965), pp. 13, 14.
[2] "The Martyrdom of Policarp", chap. 12, in The Apostolic Fathers, 2nd ed., trans. J. B. Lightfoot and J. R. Harmer. Ed. And rev. by Michael W. Holmes (Grand Rapids: Baker, 1989), p. 139.
[3] Stott, Cross of Christ, p. 76.
[4] White, The Desire of Ages, p. 686.
Тагове:

2. Н.В. Цар Симеон ІІ - личен сайт
3. Царство България
4. Изгубената България
5. За стария български правопис
6. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
7. Стара София
8. Европейски кралски династии
9. Das Herzogliche Das Herzogliche Haus Sachsen-Coburg und Gotha
10. Н.В. Цар Симеон ІІ - генеалогия и...
11. tretrooper
12. bolg
13. kordon
14. sulla - Ъплоуднати постинги за делитване
15. Консерватизъм
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Петър
18. deathmetalverses
19. Национален светоглед
20. Блог „Аристокрация БГ”
21. Относно царските имоти
22. Велики учени за вярата си в Бога
23. Погубените 1945. "Народният съд" - непубликувани фотографии на Т.Славчев
24. Декомунизация
25. Владетелски двор на Третото Българско царство
26. alexanderherzdorf
27. Славимир Генчев
28. tvmreja