Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.07.2019 18:21 - Глупав е този, който не се променя – Волтер
Автор: nbrakalova Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1241 Коментари: 4 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Франсоа-Мари Аруе (на френски: Franзois-Marie Arouet), известен повече под псевдонима си Волтер (на френски: Voltaire), е френски писател и философ, един от символите на епохата на Просвещението. Превърнал се в европейска знаменитост още приживе и ползващ се с голямо влияние сред европейския интелектуален елит на епохата, той е един от прототипите на интелектуалеца, отдаден на служба на истината, справедливостта и свободата на мисълта.

Водеща фигура на ранния либерализъм, Волтер е запомнен със своята непрестанна борба срещу религиозния фанатизъм и в подкрепа на прогреса и толерантността. В същото време той има деистични възгледи, а идеалът му за държавно управление представлява умерена и либерална монархия, просвещавана от „философите“. Той се ангажира лично със защитата на жертви на религиозната нетолерантност и произвола, привличайки вниманието на европейското обществено мнение към няколко такива случая, като тези с Жан Калас, Пиер-Пол Сирван, Жан-Франсоа дьо ла Бар, Томас Артур дьо Лали-Толендал.

От внушителното литературно наследство на Волтер днес най-популярни са неговите прозаични текстове – разказите и романите („Кандид или оптимизмът“ остава най-известното му произведение), „Философски писма“, „Философски речник“ и обширната му кореспонденция. Пиесите, епичната поезия и историческите съчинения, които го превръщат в един от най-известните френски писатели на 18 век, днес са загубили значението си. Репутацията на Волтер се дължи до голяма степен и на неговия стил, елегантен и прецизен, а често и изпълнен с хаплива ирония.

През целия си живот Волтер се стреми към близостта на високопоставените и блясъка на кралските дворове и не прикрива своето презрение към народа, но от друга страна не успява да избегне преследванията на властите, като прекарва известно време в затвора и дълги години в изгнание извън Париж и дори в чужбина. Волтер е любител на лукса и удоволствията на масата и добрия разговор, който смята, наред с театъра, за една от най-извисените форми на обществения живот. Отделящ внимание на материалното си състояние, което е гаранция за неговата свобода и независимост, той натрупва значително състояние в резултат на спекулативни операции и прекарва последните години от живота си в собствено имение, в което поддържа малък двор.

По време на Френската революция Волтер, наред със своя съперник Жан-Жак Русо, е смятан за един от нейните главни предшественици и през 1791 г. става вторият човек след граф дьо Мирабо, погребан в парижкия Пантеон. През 19 век името му отново е в центъра на споровете между привърженици и противници на светската държава и общественото образование, но след утвърждаването на Третата република Волтер се смята за един от безспорните авторитети във френската културна история.

Цитати и биография :

„Войната неизбежно изтощава държавната хазна. Нима взетото от победените би я напълнило? Като се започне с древните римляни, не знам нито един народ, който да е забогатял от победа.”

„Войната превръща в диви зверове хора, родени да бъдат братя.”

„Глупав е този, който не се променя.”

„За велики дела е нужно огромно постоянство.”

„За глупака старостта е бреме, а за човека на науката – златна жътва.” 

„Да живееш значи да се трудиш. Трудът е животът на човека.”

„Завистта е отрова за сърцето.”

„Любовта е най-силната от всички страсти, защото завладява едновременно главата, сърцето и тялото.” 

„Съди за човека повече по въпросите му, отколкото по отговорите му.” 

„С годините всички страсти умират, само себелюбието никога не умира.” 

„Съперничеството е храна за гения.” 

„Старостта е за това да се получават огорчения, но тя трябва да е достатъчно благоразумна, за да ги понася безропотно.” 

„Едно от най-важните човешки права е правото да не бъдеш прав.“

„Лекарите са хора, които предписват лекарства, за които знаят малко, за да лекуват болести, за които знаят още по-малко, на човешки същества, за които не знаят нищо.“

„Прогресът е природен закон.”

„Свободата се състои в това да зависиш само от законите.”

„Невежеството е огромен недъг на човечеството.”

„Трудът често се оказва баща на удоволствието.”

Обикновено се приема, че Франсоа-Мари Аруе е роден на 21 ноември 1694 г. в Париж, макар че според самия него това е станало на 19 или 20 февруари в Шатьоне Малабри, а кръщаването му на 22 ноември е забавено, поради малките шансове да оживее. Той е най-малкото от трите достигнали до зряла възраст деца на Франсоа Аруе (1650-1722) и Мари-Маргьорит д’Омар (ок. 1660-1701). В зряла възраст Волтер оспорва и бащинството на Франсоа Аруе, твърдейки, че в действителност е син на благородника Рошбрюн.

Семейството Аруе произлиза от северната част на Поату, като дядото на Волтер се премества в Париж през 1625 г. и развива успешна търговия с платове. Той забогатява достатъчно, за да купи през 1675 г. за сина си, бащата на Волтер, поста на нотариус при съда в Гран Шатле и свързаната с него благородническа титла. Бащата, Франсоа Аруе, е пестелив и работлив, създава си солидни връзки и успява да увеличи още повече семейното състояние. Жени се за Мари-Маргьорит д’Омар, дъщеря на съдебен чиновник в Парижкия парламент. През 1696 година успява да препродаде поста си, заменяйки го с назначение за кралски съветник, работещ в Сметната палата.

Братът на Волтер, Арман Аруе (1685-1745) е адвокат в Парламента, католик-пуритан и упорит янсенист. В края на живота си Франсоа Аруе пише: „Имам за синове двама глупаци – единият в проза, другият в стихове“. Арман Аруе умира без да се ожени и Волтер наследява цялото му имущество. Сестра му, Мари Аруе (?-1726), е единственият член на семейството, към който Волтер е привързан. Тя се омъжва за чиновник от Сметната палата и има две дъщери, едната от които, Мари Луиз Миньо, по-късно играе важна роля в живота на Волтер.

Франсоа Аруе се опитва да даде на малкия си син интелектуално образование на висотата на заложбите, които той показва от най-ранна възраст. Десетгодишен, Франсоа-Мари Аруе постъпва в йезуитския колеж „Луи льо Гран“, най-престижното и скъпо училище в Париж. Йезуитите преподават латински и гръцки език и реторика, но основната им цел е да възпитават светски хора, запознавайки ги с обществените изкуства – важно място в живота на колежа заемат ораторските съревнования, пледоариите, поетичните конкурси и театъра. Блестящ ученик, станал бързо известен с лекотата, с която съчинява стихове, в колежа Аруе свиква да се харесва и да говори като с равни с представителите на елита. Там той установява запазили се до края на живота им приятелски отношения с хора, като бъдещите министри, братята Рьоне Луи дьо Воайе дьо Полми д’Аржансон и Марк-Пиер дьо Воайе дьо Полми д’Аржансон, и бъдещия маршал Луи Франсоа Арман дьо Винеро дю Плеси.

Заради някои епиграми, в които осмивал регента и дъщеря му, през 1717 г. той бил хвърлен в Бастилията, където лежал единадесет месеца. Там той завършва трагедията „Едип“, която подписва за първи път с псевдонима Волтер, който остава до края на живота му.

Няколко години по-късно, през 1725 г. Волтер отново попада в затвора, заради едно спречкване с някакъв аристократ на име дьо Роган, който от своя страна наредил на слугите си да набият с тояги Волтер.

След излизането от Бастилията Волтер е изгонен от Франция. От 1726 г. до 1729 г. живее като емигрант в Англия. В английската столица той има възможност да се запознае с произведенията на английските философи Бейкън, Болинброк, Джон Лок и др., с математическото учение на Нютон и др. Своите наблюдения от Англия Волтер е изложил в книгата си „Писма за Англия“, която отпечатва тайно след завръщането си във Франция.

Към 1760 г. се установява в малкото селце Ферне на границата между Франция и Швейцария. Избира мястото заради стратегическата му близост до Женева и отдалечеността от Париж. Живее в замък, построен от него самия, станал постепенно място за срещи на философи, поети и знаменитости от цяла Европа. Участва активно в обществения живот и развитието на селището близо 20 години, като го превръща в преуспяващо място. Едновременно благородник, фермер, архитект и строител на новия град.

Паметно в историята на 18 век ще остане участието на Волтер в делото „Жан Калас“. През 1762 г. в Тулуза местните йезуити осъждат на жестока смърт търговеца Жан Калас – протестант, под лъжливото обвинение, че удушил и после обесил собствения си син, защото искал да се прехвърли от бащината си вяра към католицизма. Волтер по неоспорим начин, след като проучил материалите по делото, доказал, че синът се е самообесил или поради умствено разстройство, или защото проиграл на карти значителна сума пари. Тулузките йезуити обаче използвали тази семейна драма, за да разгорят ненавист срещу протестантите и успели. При грубо нарушение на закона, при липса на сериозни доказателства Калас бил осъден на страшна смърт – да бъде разчекнат, а след това изгорен. С гняв и възмущение Волтер пише: „И това става в наше време!“. Волтер пише писма, статии, публицистични трактати, обръща се с писмо до парламентарния съд и до краля, докато най-накрая парижкият съд ревизира делото и посмъртно оправдава Жан Калас. Това било тържество на правдата, символ на която бил Волтер, и страшен удар срещу църквата.

През фернейския период от живота си Волтер не е имал достъп в две столици: в Париж го мразел Луи XV, а в Женева – калвинистите. След смъртта на Луи XV през 1774 г. Волтер решава да посети родния си град. Никой коронован владетел не е бил така посрещан, както парижани са посрещнали своя велик съгражданин. Академията го избрала за свой директор. Умира на 30 май1778 г. Парижкият архиепископ и енорийският свещеник отказали да дадат разрешение за погребение. Повторила се срамната комедия от преди сто години с погребението на Молиер. Волтеровият племенник абат Миньо през нощта тайно пренася тленните му останки в абатството Селиер в Шампания, където служел. През 1791 г. по решение на Националното събрание, при стичане на многохиляден народ тленните останки на Волтер били пренесени в Пантеона в Париж.

Литературното наследство на Волтер е голямо и разнообразно. Той е философ, учен, историк, поет (пише лирични произведения, сатири, поеми), романист, драматург и публицист.


Източник: https://magnifisonz.com/2019/07/07/ 



Гласувай:
8



1. troia - Интересен постинг!
18.07.2019 20:39
Направи ми впечатление, че "не прикрива своето презрение към народа", че се "стреми към близостта на високопоставените", "любител на лукса и удоволствията на масата и добрия разговор" и накрая "натрупва значително състояние в резултат на спекулативни операции". А изказването му, че "Да живееш значи да се трудиш. Трудът е животът на човека.” е повече характерно да скромен, трудолюбив и честен човек.:) Има някакво противоречие между дела и разсъждения.:)
цитирай
2. nbrakalova - Към 1. troia
19.07.2019 15:47
troia написа:
Направи ми впечатление, че "не прикрива своето презрение към народа", че се "стреми към близостта на високопоставените", "любител на лукса и удоволствията на масата и добрия разговор" и накрая "натрупва значително състояние в резултат на спекулативни операции". А изказването му, че "Да живееш значи да се трудиш. Трудът е животът на човека.” е повече характерно да скромен, трудолюбив и честен човек.:) Има някакво противоречие между дела и разсъждения.:)

Наглед е противоречиво. Но противоречивият човек също може да бъде озарен от истини или да се бори за справедливост или такава кауза. :)
Благодаря, че си наминала.
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Надежда!
20.07.2019 07:53
Да, счита се, че той е идеологът на Френската революция, въпреки ,че не я доживява
Не случайно избира да живее близко до Женева !Да може лесно да мине границата, когато френските власти го потърсят Защо не остава в Женева постоянно, тогава? Ами и в Швейцария също не гледат с добро око на него, затова не иска да се натрапва...
Но ,че е предтеча на революцията, за това спор няма Поне моето мнение е такова!

Хубав ден!
цитирай
4. nbrakalova - Към 3. leonleonovpom2 - Благодаря, Иван!
20.07.2019 21:27
leonleonovpom2 написа:
Да, счита се, че той е идеологът на Френската революция, въпреки ,че не я доживява
Не случайно избира да живее близко до Женева !Да може лесно да мине границата, когато френските власти го потърсят Защо не остава в Женева постоянно, тогава? Ами и в Швейцария също не гледат с добро око на него, затова не иска да се натрапва...
Но ,че е предтеча на революцията, за това спор няма Поне моето мнение е такова!

Хубав ден!

Без да влизам в подробности, големите личности също крият несъвършенства или противоречия. В този смисъл, не може да се отрече, че Волтер е личност, белязал с мисълта си историята не само на Франция.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nbrakalova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1624753
Постинги: 501
Коментари: 1643
Гласове: 5868
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031