Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.12.2011 20:30 - 25 декември – Рождество Христово или езически празник
Автор: nbrakalova Категория: История   
Прочетен: 4569 Коментари: 5 Гласове:
10

Последна промяна: 21.12.2011 20:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

В Библията липсва точната дата на Христовото раждане. Няма данни Исус да е празнувал рождения Си ден, нито пък нареждане да се отбелязва от Неговите последователи. В историята на християнството също няма сведения за датата на това велико събитие. Ранната християнска книжнина е била унищожена по време на жестоките гонения през първите три века, наречени „Ера на мъченичеството”. Обаче от библейски сведения за други събития в живота на Исус могат да се на правят изводи за приблизителната дата на Неговото раждане.

Според Лука 3:21-23 при кръщението си в река Йордан Исус е бил на около 30 години. Веднага след това е започнал изпълнението на своята мисия.

Според Данаил 9:25-27 Месия е трябвало да бъде посечен след 3,5-годишна служба, или при смъртта Си Той е щял да бъде на 33,5 години.  Съгласно евангелията по време на Своето служене Исус е участвал в отпразнуването на четири пасхи в Ерусалим, като на последната е бил разпнат.

При тези данни, ако установим датата на смъртта Му, ще можем да определим приблизително и датата на Неговото раждане, която се различава от датата на смъртта с половин година.

Според Матей 26:2 и другите евангелия Исус е бил разпнат на празника „Пасха”.

Пасхата, като спомен за излизането на евреите от Египет, се е празнувала по Божия заповед (Левит 23:5) на 14-ия ден от началото на свещената година, която е започвала винаги в деня на първото пролетно новолуние, или първото новолуние след пролетното равноденствие, което по нашия календар е на 21 март, началото на пролетта. Както годината, така и месеците в еврейския календар са били лунни. Ако новолунието съвпада с началото на пролетта (на 21 март по нашия календар), този ден е бил първият на новата година и първи ден на първия месец Авив. Ако обаче новолунието е един ден по-рано (20 март по нашия календар), то е зимно новолуние и затова се е чакало следващото. Понеже времето между две новолуния е около 29,5 денонощия, следващото е било на 18 април по нашия календар. Това означава, че началото на еврейската година е било променливо в интервал от около 29 денонощия – от 21 март до 18 април по нашия календар. А Пасхата е била винаги на 14-ия ден от първия месец (от 3 април до 1 май по нашия календар), като винаги е била в пълнолуние както първата Пасха.

Следователно, ясно е, че Пасхата е била празнувана в един от дните от 3 април до 1 май по нашия календар. Като се има предвид, че датата на Исусовото раждане се различава от датата на смъртта Му с 6 месеца, рождената дата на Исус се пада в един от дните от 3 до 31 октомври по нашия календар.

Явно е, че 25 декември не може да бъде Рождество Христово, което християнството чества така тържествено. Обяснение на този странен факт намираме в историята на християнството след „Ерата на мъченичеството”.

През 313 г. Константин Велики с Миланския едикт обявил християнската религия за законна, което поставило край на преследванията на християните, а през 395 г. при Теодоси Велики християнството станало господстваща и държавна религия в Римската империя. Започнало масово навлизане на езичниците в християнската вяра, които и след покръстването си продължавали да изпълняват много от предишните си обичаи, особено празниците в чест на езическите богове.

Като се убедила, че не може да ги отклони от техните езически тържества, църквата решила да похристиянчи самите им празници. На починали християни, канонизирани за светци, църквата посветила празниците на езическите богове. Така празникът на бога на войната Марс бил посветен на Св. Георги Победоносец, станал патрон на войската. Празникът на бога на морето Нептун (гръцкия Посейдон) бил посветен на св. Никола, който станал покровител на моряците (Никулден). Празникът на бога на гръмотевиците (германския Тор, славянския Перун и т.н.) бил посветен на св. Илия (Илинден). В повечето езически религии главен бил богът на слънцето. При вавилонците бог на слънцето бил бог Мардук. В негова чест първият ден на седмицата бил наречен „ден на слънцето”, име, което е запазено и до днес в много езици.

През 321 г. Константин Велики издал едикт, с който обявил деня на слънчевия бог (неделя) за официален държавен празник в Римската империя.

В първите векове на християнството най-голяма известност и разпространение имал култът към древноиндийския бог Митра – бог на слънцето и божествената светлина. Той проникнал в иранските народи, където изместил култа на главния бог на мазеизма Ормузд, обхванал азиатските гърци и целия древноримски свят. От езическите религии митраизмът се оказал най-упорит. На неговия бог бил посветен и най-големият езически празник – рожденият ден на слънчевия бог, честван в деня, който пръв започнал да се уголемява след най-дългата нощ при зимното слънцестоене. Според тогавашните астрономически измервания този ден съвпадал с 25-ия ден на декември по нашия календар.

За да християнизира този голям празник, църквата го обявила за празник на Христовото раждане. Това е станало през ІV в. Християнските елементи в неговото честване са били хубавите коледни песни за раждането на Спасителя, поклонението на мъдреците от Изток, водени от Витлеемската звезда и много други, които са оставяли незабравими впечатления и спомени особено у децата. Останали са обаче и езически обичаи, включително клането на свини и яденето на свинско месо.

И така 25 декември е ден на раждането, но не на Исус Христос, а на слънчевия бог на езичниците.

На така установената дата на Рождество Христово се основава и преместването на началото на годината от пролетното равноденствие, както е било в римския календар, в деня на Христовото обрязване, което според Лука 2:21 е станало на 8-ия ден от Неговото раждане, т.е. на 1 януари, както пише в православния календар, а също и Благовещение – 25 март, девет месеца преди Рождество Христово – биологичният период между зачатието и раждането.

Станчо Василев, ХМ, бр. 12, 1991 г.

- - - - - - - - - - - -

Независимо от историческата справка,

искреното отбелязване на фактическото събитие – превъплъщението на Бога в човешко естество

[така наречената в евангелието „тайна на благочестието”,

за да може да се осъществи предупределената Му и

приета от Него заместническа изкупителна жертва,

защото „заплатата на греха (беззаконието) е смърт...” (Римл. 6:23)],

не е без значение в устояването срещу последиците и

предизвикателствата, атакуващи израждащата се човешка природа.

Във всички случаи, смисълът на празника Рождество Христово е да обърни погледа ни

към духовния свят и неговите стойности, заедно с жертвената цена, осигуряваща

възстановяването му в падналото човешко естество,

за да се възвърне то към достойното си съществуване и към

поверените му отговорности в сътворения за него свят. (Н.Б.)

- - - - - - - - - - - -

а когато се изпълни времето,

Бог изпрати Сина Си,

Който се роди от жена,

роди се и под закона,

за да изкупи онези, които бяха под закона,

за да получим осиновението.

(Гал. 4:4)

 

Защото ни се роди Дете, Син ни се даде;
и управлението ще бъде на рамото Му;
и името Му ще бъде:
Чудесен, Съветник, Бог могъщ,
Отец на вечността, Княз на мира.

(Исая 9:6)

 

И без противоречие – велика е тайната на благочестието: Този,
"Който бе явен в плът,
потвърден чрез Духа,
видян от ангели,
проповядван между народите,
повярван в света,
възнесен в слава".

(1Тим. 3:16)

- - - - - - - - - - - -

Радостни и спокойни Бъдни вечер и Рождественски празници!

Изпълнени с обнадежден дух сърца за очакващите ни

през Новата година световни и лични изненади и ... последствия!  :)




Гласувай:
10
0



1. анонимен - Рождество Христово
21.12.2011 21:44
е на 7 януари (25 декември по църковния Юлиански календар). Тези спекулации, че Рождество идва да замести езическия празник на слънцето, са основани на предположения, които с нищо не могат да бъдат доказани. Също така зимното слънцестоене е на 21 декември, а не на 25.

Във ІІ век за празнуване на Рождество Христово на 25 декември споменава Климент Александрийски.

В ІІІ век за празника Рождество Христово пише св. Иполит Римски.

По време на Максимиановото гонение на християните в началото на ІV век, през 303 година, 20 хиляди никомидийски християни били изгорени в храма на самия празник Рождество Христово.
Това, че 25 декември е било обявено за Рождество с цел да се замести езически празник е толкова вярно колкото и това че човека е произлязъл от маймуната, т.е. иска да ни се втълпи, че една лъжа повторена 100 пъти става истина.
цитирай
2. nbrakalova - Който и да сте,
21.12.2011 23:19
имате право на своето мнение.

Споделих личното изследване на човек, не само защото го познавах, но и защото ценя всяко самостоятелно разсъждаване, търсене, сравняване...

Категоричен сте в датата на празника. Авторът обаче, когото цитирам, има предвид и прави изследване на самото събитие. Предложих го не с цел опониране, а като тема за размисъл.

В традициите на православието България отбелязваше този празник на 7 януари. Днес го честваме в традицията на римокатолицизма - на 25 декември. За мен е важна не толкова датата, колкото събитието и неговия смисъл.

Темата за припокриването или съвпадението на християнски и езически празници също не е за подценяване.
цитирай
3. анонимен - Нещата са много простички:
22.12.2011 09:19
на новата религия са й необходими стари рефлексии за неща, с които хората са свикнали, за да приемат по-лесно и новото учение. Няма какво да се усуква и усложнява. Римляните в легионите са тачели много Митра - персийския бог на слътцето, и затова идеята за Бог, с чието рождение се ражда и слънцето (уголемява се денят), им е била близка. Ето защо толкова римски воини са приели християнството именно там и там са станали мъченици за вярата.
цитирай
4. pentecost - Благодаря
11.12.2013 23:38
за материала, нищо, че някои се ядосват :) Ако искате, бихте могли да пголеднете и следния материал съвсем пресен от тази година (2013), който чудесно допълва вашата статия:
http://pentecost.blog.bg/lichni-dnevnici/2013/12/10/ezicheski-praznici-prez-dekemvri.1217258
цитирай
5. vandela007 - Поздравления!
25.12.2016 18:17
Нищо, че постингът е от 2011г.
Аз намирам потвърждение на факта, че Исус Христос не е роден през зимата в Лука, 2-ра глава, където се казва, че по време на раждането е имало овчари, които са нощували на полето. През зимата това не може да се случи...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nbrakalova
Категория: Други
Прочетен: 712843
Постинги: 275
Коментари: 1185
Гласове: 4195
Календар
«  Октомври, 2019  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031